Gyógyító mesék
Tartalomjegyzék
Gerlinde Ortner
Gyógyító mesék
A gyermeki agresszió és félelem ellen
És mindaz, amit meséléskor a szülonek tudnia kell
(3 – 7 éves korú gyermekeknek)
Néhány szó a szülokhöz
Munkám során sokat foglalkoztam gyerekek úgynevezett magatartászavaraival – innen eredt az ötlet, hogy „terápiás” meséket írjak gyerekeknek és felnotteknek. Sokkal kevesebb gyereket kellene pszichológiai tanácsadásra hordozni, ha a szülok idejében tudomásul vennék, miféle törvényszeruségek mutatkoznak csemetéik fejlodésükben. A tudatlanság az oka, hogy gyakran elsiklanak gyermekeik alapveto lelki szükségletei fölött, és édeskevés megértést tanúsítanak a fejlodéssel járó problémák és magatartásformák iránt.
Sok szülonél meg az a baj, hogy nem tudja kelloen ösztönözni a gyerekét. Ahelyett, hogy buzdítaná, akaratlanul is arra hajlik, hogy elkedvetlenítse. A helyes ösztönzés alapfeltétele, hogy a szülo csupa olyan követelményt támasszon, ami megfelel a gyerek pillanatnyi lehetoségeinek és képességeinek – és mindezt a gyerek számára értheto nyelven. A mese mindennél alkalmasabb rá, hogy a gyerek és felnott között ledöntse a nyelvi és szellemi korlátokat. Számtalanszor tapasztaltam, mennyire igénylik ezt a gyerekek. Gyermekpszichológusi munkám során sokszor és sikerrel alkalmaztam terápiás segédeszközként az itt következo meséket. A gyerekek azonosulnak a mesehosökkel, és lelkesen fogadják a problémamegoldáshoz kínált ötleteket, javaslatokat: varázsigék, a párna alá rejtett kis meglepetések, a titkos indiánjelek arra ösztönzik a gyereket, hogy játékos módon foglalkozzék problémáival, és igyekezzék megváltoztatni magatartását. A mesék egyaránt szólnak gyerekeknek, felnotteknek. Ne mérgelodjenek, kedves szülok, ha a gyerek a legnagyobb dologidoben tétlenül maga elé réved, vagy ha a rendetlenségben nem találja kedvenc játékszerét. Ha van önökben kello türelem, empátia, és jó adag önkritika, ezek a mesék bízvást segítenek, hogy leszoktassák gyereküket ezekrol az apró bogarakról. Súlyosabb magatartászavarok esetén – ágybavizelés, dadogás, eros szorongás, vagy ha például a gyerek igen nehezen illeszkedik be az óvodába vagy az iskolába – a pszichológiai tanácsadást és az esetleg szükséges terápiát nem pótolja ez a könyv, de jól kiegészítheti. A könyv elméleti részei a felnotteknek szólnak. Az általános bevezetés az egy es történetek élén, és a magyarázó megjegyzések a végén, útmutatásul szolgálnak a nevelés és a magatartás-módosítás témájában, és elmagyarázzák a helyes ösztönzés alapjait. Gyakorlati tanácsokat is találnak a szülok ahhoz, hogyan bánjanak a gyerekükkel és a problémáival. Igen fontosnak tartom az elméleti fejtegetésekhez az elokészíto olvasmányokat: eloször is, a legtöbb szülo „képzetlen” nevelo, vagyis a gyermeknevelés fontos kérdésében semmiféle rendszeres képzésben vagy irányításban nem részesült. Ebbol aztán sok szülonél bizonytalanság és ügyetlenség fakad. No meg aztán ha a gyerek problémákkal szolgál a szüloknek, ez legtöbb esetben arra vall, hogy a gyereknek vannak problémái a szüleivel. Ez a mesekönyv nem akar a „szülok tankönyvei” sorozat x-edik kötete lenni. Nem tanít új nevelési stratégiára, nem kéri, hogy felejtsük el a már megtanultakat. Nem akar mást, mint hogy jobban figyeljenek a gyerekükre. A könyv célja tehát, hogy segítse a szüloket, hogyan ösztönözzék helyesen a gyereket, hogyan értsék meg jobban a problémáit, és hogy jó szándékú, de téves módon ne erosítsék gyerekük helytelen magatartásformáját.